Eten en drinken tijdens de zwangerschap
Kijk op de website van het voedingscentrum voor uitleg over welke voedingsmiddelen ontraden worden om in de zwanger te eten. Hier vindt je ook de ZwangerHap app. Tevens informatie over: ‘hoe eet ik gezond tijdens mijn zwangerschap

CMV

Het cytomegalovirus (CMV) kan schadelijk zijn voor je ongeboren kind. Dit virus komt vaak voor in speeksel en urine van kleine kinderen. Goede hygiëne is daarom belangrijk. Dit verkleint de kans dat jij een besmettelijke ziekte krijgt zoals een infectie met CMV. Denk bijvoorbeeld aan handen wassen (met zeep) na het afvegen van snottebellen en na het verwisselen van luiers. Ook is het niet verstandig om bestek en eten te delen, of de speen van je kind in je eigen mond te stoppen.

Dit en meer lees je in de folder ‘Zwanger’.

Infecties voorkomen

In deze brochure van het RIVM lees je wat je zelf kunt doen om infectieziektes tijdens de zwangerschap te voorkomen.

Medicijnen

Gebruik je medicijnen, bespreek dan met je huisarts of apotheek of het veilig is om daar tijdens je zwangerschap mee door te gaan. Meer informatie vind je ook op de website van bijwerkingencentrum Lareb. Als je een pijnstiller nodig hebt, gebruik dan een 500 mg tablet paracetamol en overschrijd de voorgeschreven dagelijkse dosis niet. Houdt de pijn langer dan een paar dagen aan, dan is het zinvol om met je huisarts te bespreken waarom je de pijnstillers nodig hebt en of er ook een andere oplossing is. Overleg bij koorts (38°C of hoger, rectaal gemeten) altijd eerst met ons voor je iets inneemt.

Hormoonverstorende stoffen
Via het gebruik van bijvoorbeeld schoonmaakmiddelen, dagcrèmes en het eten van voedsel uit blik kun je hormoonverstorende stoffen binnenkrijgen. Meer hierover lees je op www.eenveilignest.nl

Vitamine D
Het voedingscentrum raadt aan om in de zwangerschap per dag 10 microgram vitamine D te slikken. Waarom, dat lees je hier: www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/vitamine-d